Jak wpływa instalacja LPG na układ zapłonowy?

Instalacja LPG w samochodzie znacząco wpływa na pracę i trwałość układu zapłonowego. Gaz płynny (LPG) spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, a sam proces zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej jest trudniejszy i wymaga mocniejszej, bardziej stabilnej iskry. W praktyce oznacza to, że wszystkie elementy układu zapłonowego – świece, przewody, cewki – są bardziej obciążone i zużywają się szybciej niż w przypadku zasilania benzyną. Świece zapłonowe w silnikach na LPG powinny mieć nieco mniejszą szczelinę niż zalecana do benzyny i być wymieniane częściej, nawet co 20–30 tysięcy kilometrów, by zapewnić pewny zapłon. Cewki zapłonowe muszą generować wyższe napięcie, co zwiększa ryzyko ich przegrzania i awarii. Przewody zapłonowe także są bardziej narażone na przebicia, szczególnie jeśli są już częściowo zużyte. Objawy zużycia układu zapłonowego na LPG to trudności z rozruchem, szarpanie, spadek mocy i wypadanie zapłonów. Warto stosować świece dedykowane do LPG, które lepiej znoszą wysokie temperatury i mają wyższą odporność na erozję elektrod. Regularna kontrola i wymiana elementów układu zapłonowego jest kluczowa dla bezproblemowej eksploatacji auta na gazie. Zaniedbanie tych czynności prowadzi do pogorszenia osiągów, wzrostu spalania i ryzyka poważniejszych awarii silnika.