Przeskok iskry na masę to zjawisko, w którym wysokie napięcie generowane przez układ zapłonowy zamiast trafić do świecy zapłonowej, „ucieka” do metalowych elementów silnika lub karoserii. Najczęściej dzieje się tak w wyniku uszkodzenia izolacji przewodów zapłonowych, pęknięcia kopułki aparatu zapłonowego, wilgoci lub zabrudzeń. Objawy przeskoku iskry na masę są dość charakterystyczne – silnik zaczyna pracować nierówno, pojawiają się wypadania zapłonów, spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszania, a nawet trudności z uruchomieniem pojazdu. W nocy lub w ciemnym garażu można niekiedy zauważyć wyładowania elektryczne w postaci niebieskich iskierek na przewodach lub w okolicach cewek. Przeskok iskry na masę prowadzi do znacznego obciążenia układu zapłonowego, może uszkodzić cewkę, a w dłuższej perspektywie doprowadzić do poważniejszych awarii silnika. Aby zdiagnozować problem, należy dokładnie obejrzeć przewody, kopułkę i cewkę pod kątem uszkodzeń, zabrudzeń lub śladów wilgoci. Wymiana wadliwych elementów i zabezpieczenie układu przed wilgocią pozwala skutecznie wyeliminować problem i przywrócić prawidłową pracę silnika.