Jak działa układ DIS w nowoczesnych silnikach?

Układ DIS (Distributorless Ignition System) to nowoczesny system zapłonowy, w którym zrezygnowano z tradycyjnego rozdzielacza na rzecz indywidualnych cewek zapłonowych obsługujących po dwa cylindry. W systemie tym każda cewka generuje iskrę jednocześnie w dwóch świecach – jednej w cylindrze w fazie sprężania (gdzie zapłon jest efektywny) i drugiej w cylindrze w fazie wydechu (gdzie iskra jest „marnowana”, tzw. waste spark). Sterowanie momentem zapłonu odbywa się za pomocą czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu, które przekazują sygnały do modułu sterującego zapłonem lub bezpośrednio do ECU. Dzięki temu układ DIS zapewnia bardzo precyzyjne sterowanie iskrą, poprawia efektywność spalania, zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin oraz eliminuje konieczność stosowania ruchomych elementów, takich jak palec i kopułka rozdzielacza. System ten jest bardziej niezawodny, odporny na zużycie mechaniczne i pozwala na łatwiejszą diagnostykę usterek. Współczesne układy DIS są szeroko stosowane w silnikach benzynowych, zapewniając wysoką sprawność i trwałość całego układu zapłonowego.