Jakie są skutki cofania iskry w układzie zapłonowym?

Cofanie iskry w układzie zapłonowym, zwane potocznie „strzałem w dolot” lub „wystrzałem LPG”, to zjawisko, w którym zapłon mieszanki następuje poza komorą spalania, najczęściej w układzie dolotowym. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, które może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Najczęstszą przyczyną cofania iskry jest zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, zużyte świece zapłonowe lub słaba cewka, które powodują opóźniony zapłon. W efekcie niespalona mieszanka gromadzi się w dolocie i zapala dopiero po otwarciu zaworów ssących, co skutkuje gwałtownym wybuchem. Skutki cofania iskry to przede wszystkim uszkodzenia obudowy filtra powietrza, rozszczelnienie lub rozerwanie plastikowego kolektora dolotowego, a także zniszczenie przepływomierza czy innych czujników. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia przepustnicy lub nawet rozszczelnienia układu ssącego. Powtarzające się cofanie iskry prowadzi do kosztownych napraw i może być niebezpieczne dla użytkownika pojazdu. Współczesne instalacje LPG są wyposażone w zabezpieczenia minimalizujące ryzyko tego zjawiska, jednak przy złej kalibracji, niesprawnym zapłonie lub zużytych elementach cofanie iskry nadal może wystąpić. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie układu zapłonowego i szybkie reagowanie na wszelkie objawy wypadania zapłonu czy opóźnionego zapłonu.