Czy przewody mogą się przegrzać od bloku silnika?

Przewody zapłonowe pracują w bardzo trudnych warunkach, gdzie są narażone na wysokie temperatury, drgania oraz kontakt z elementami silnika, w tym z gorącym blokiem. Przegrzewanie przewodów zapłonowych od bloku silnika jest możliwe i należy do częstych problemów w starszych pojazdach lub tam, gdzie przewody zostały nieprawidłowo poprowadzone. Guma i elastomer, z których wykonana jest izolacja przewodów, z czasem tracą swoje właściwości pod wpływem ciepła – stają się twarde, kruche i mniej odporne na przebicia. Przewody ocierające się o blok silnika lub inne gorące elementy mogą ulec miejscowemu przegrzaniu, co prowadzi do uszkodzenia izolacji, a w konsekwencji do przebicia i utraty iskry. Objawami przegrzania przewodów są nierówna praca silnika, wypadanie zapłonów, trudności z rozruchem, a także widoczne ślady nadtopienia lub przebarwienia na izolacji. Przegrzane przewody mogą również powodować zakłócenia pracy innych systemów elektrycznych w samochodzie. Aby temu zapobiec, należy regularnie kontrolować stan przewodów, dbać o ich prawidłowe poprowadzenie i stosować osłony termiczne w miejscach szczególnie narażonych na wysokie temperatury. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub śladów przegrzania, przewody należy niezwłocznie wymienić na nowe, najlepiej o podwyższonej odporności termicznej.