Czy da się jeździć bez przewodów zapłonowych w DIS?

W nowoczesnych układach zapłonowych typu DIS (Distributorless Ignition System) fizyczna eliminacja przewodów wysokiego napięcia jest jak najbardziej możliwa, a wręcz stanowi technologiczny standard. Kluczem jest zastosowanie indywidualnych cewek zapłonowych montowanych bezpośrednio na każdej świecy (system COP – Coil On Plug). W tym rozwiązaniu cewka jest zintegrowana z nasadą ceramiczną, która bezpośrednio łączy się z elektrodą świecy, całkowicie eliminując potrzebę stosowania tradycyjnych przewodów. Dzięki skróceniu drogi przepływu wysokiego napięcia do minimum, system ten zapewnia wyższą energię iskry (nawet do 100 mJ przy 35 kV) i redukuje straty energii o 20-30% w porównaniu do układów z rozdzielaczem. Brak przewodów eliminuje również problemy typowe dla klasycznych instalacji: przebicia izolacji, korozję końcówek, czy zakłócenia radiowe. W przypadku awarii którejkolwiek z cewek, silnik nadal może pracować (choć z wyraźnym spadkiem mocy), natomiast całkowite usunięcie wszystkich cewek uniemożliwia wytworzenie iskry. Warto dodać, że w niektórych konstrukcjach stosuje się półbezprzewodowy system, gdzie cewki są zgrupowane w modułach, a do świec prowadzą krótkie przewody nieprzekraczające 15 cm, ale i te można zastąpić pełnym systemem COP. Czy przygotować kolejny artykuł?