Jakość iskry w układzie zapłonowym ma fundamentalny wpływ na odczyty sondy lambda, która monitoruje zawartość tlenu w spalinach. Słaba lub niestabilna iskra prowadzi do niepełnego spalania mieszanki, co skutkuje zwiększonym poziomem niespalonych węglowodorów (HC) w spalinach. Sonda lambda odbiera to jako sygnał zbyt bogatej mieszanki, gdyż niedobór tlenu w spalinach jest interpretowany jako nadmiar paliwa. W odpowiedzi sterownik ECU zmniejsza czas wtrysku, co paradoksalnie pogłębia problem – uboga mieszanka jeszcze trudniej się zapala, tworząc błędne koło. Efektem są błędy P0171 (system zbyt ubogi) lub P0172 (system zbyt bogaty) zapisywane w pamięci komputera. Dodatkowo, przy długotrwałym braku iskry w jednym cylindrze, sonda lambda rejestruje ekstremalne wahania składu spalin (napięcie sygnału spada poniżej 0.1V lub skacze powyżej 0.9V), co może prowadzić do uszkodzenia jej ceramicznego elementu pomiarowego. W skrajnych przypadkach, gdy do katalizatora trafia nadmiar niespalonego paliwa, dochodzi do przegrzania i stopienia wkładu katalitycznego, co sonda lambda odczytuje jako trwały sygnał bogatej mieszanki. Czy przygotować kolejny artykuł?