Zapach spalin jest jednym z pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy z układem zapłonowym. Niesprawny układ powoduje niepełne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, czego efektem jest wyczuwalny, intensywny zapach spalin zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. Jeśli w kabinie pojawia się ostry, gryzący zapach, może to oznaczać, że część niespalonego paliwa trafia do układu wydechowego, a nawet do katalizatora, co grozi jego przegrzaniem i uszkodzeniem. Typowe objawy to również dymienie z wydechu, zwłaszcza na czarno lub niebiesko, oraz charakterystyczne „bulgotanie” i nierówna praca silnika. W przypadku nieszczelności w układzie wydechowym, zapach spalin może być jeszcze bardziej wyczuwalny, a dodatkowo pojawiają się metaliczne dźwięki i spadek mocy. Warto także zwrócić uwagę na sytuacje, w których zapach spalin nasila się po rozgrzaniu silnika lub podczas przyspieszania – może to świadczyć o problemach z cewką, świecami lub przewodami zapłonowymi. Regularna kontrola i szybka reakcja na nietypowe zapachy pozwala uniknąć poważniejszych awarii i kosztownych napraw, a także chroni zdrowie pasażerów przed szkodliwymi emisjami.