Niedokręcone świece zapłonowe mają bezpośredni wpływ na kompresję w cylindrze silnika. Prawidłowo dokręcona świeca zapewnia szczelność komory spalania, umożliwiając osiągnięcie optymalnego ciśnienia podczas pracy tłoka. Jeśli świeca nie jest dokręcona z odpowiednią siłą, między jej gwintem a głowicą powstaje nieszczelność, przez którą podczas sprężania ucieka część mieszanki paliwowo-powietrznej. Skutkuje to obniżeniem kompresji, spadkiem mocy, nierówną pracą silnika oraz trudnościami z rozruchem. Typowym objawem jest również charakterystyczny syk powietrza podczas próby uruchomienia silnika lub podczas pracy na biegu jałowym. Długotrwała jazda z niedokręconą świecą prowadzi do powstawania nagaru na gwincie, przegrzewania się świecy, a nawet uszkodzenia gwintu w głowicy. Może to także skutkować wypaleniem uszczelki pod świecą i poważniejszymi uszkodzeniami silnika. Aby zapewnić prawidłową kompresję i bezawaryjną pracę jednostki napędowej, należy zawsze dokręcać świece z odpowiednim momentem obrotowym, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.