Nierówny zapłon, czyli sytuacja, w której iskra pojawia się nieregularnie, zbyt wcześnie, zbyt późno lub wcale, jest jedną z głównych przyczyn cofania się płomienia do kolektora wydechowego lub ssącego. Zjawisko to, znane jako backfire, polega na tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się poza komorą spalania – w kolektorze wydechowym, dolotowym lub nawet w dalszych częściach układu wydechowego. Najbardziej oczywistym objawem jest głośny strzał, huk lub wybuch z okolic wydechu, a czasem nawet płomienie lub iskry wydobywające się z rury wydechowej. Przyczyną nierównego zapłonu mogą być uszkodzone świece, przewody, cewki, niewłaściwy kąt wyprzedzenia zapłonu, nieszczelności w układzie dolotowym lub wydechowym, zbyt bogata mieszanka, awarie wtryskiwaczy czy błędy w sterowaniu silnikiem. Cofanie się płomienia prowadzi do szybkiego przegrzewania i uszkodzenia elementów układu wydechowego – wypalania i pękania kolektora, uszkodzenia uszczelek, sond lambda, katalizatora, a nawet do pożaru w komorze silnika. Długotrwałe występowanie backfire’u skutkuje utratą mocy, nierówną pracą silnika, szarpaniem podczas przyspieszania i zwiększonym zużyciem paliwa. W przypadku wykrycia tego zjawiska należy natychmiast przeprowadzić diagnostykę układu zapłonowego, sprawdzić stan świec, cewek, przewodów, ustawienie rozrządu i szczelność układu dolotowego oraz wydechowego. Szybka naprawa pozwala uniknąć kosztownych uszkodzeń i zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy.