Przewód zapłonowy, szczególnie w starszych samochodach lub źle poprowadzony podczas napraw, może ulec przetarciu na obudowie silnika. Wibracje, ruchy silnika, wysoka temperatura oraz kontakt z ostrymi lub gorącymi elementami prowadzą do stopniowego uszkodzenia izolacji przewodu. Przetarty przewód traci swoje właściwości dielektryczne, co skutkuje przebiciem wysokiego napięcia na masę – zamiast docierać do świecy, iskra „ucieka” przez uszkodzoną izolację na metalową część silnika. Objawia się to wypadaniem zapłonu, szarpaniem silnika, spadkiem mocy, wzrostem zużycia paliwa i emisji spalin. W nocy lub w ciemnym garażu można czasem zaobserwować niebieskie iskry na powierzchni przewodu lub w miejscu przetarcia. Długotrwała jazda z przetartym przewodem prowadzi do uszkodzenia świec, cewek, a nawet katalizatora. Aby uniknąć takich problemów, należy regularnie kontrolować stan przewodów, ich poprowadzenie, mocowania i odległość od gorących elementów silnika. W przypadku wykrycia przetarcia, przewód należy natychmiast wymienić na nowy, najlepiej wysokiej jakości i o odpowiedniej długości. Dbałość o prawidłowe poprowadzenie przewodów to podstawa sprawności układu zapłonowego i bezpieczeństwa jazdy.