Czy brak iskry może być skutkiem błędnego softu?

Brak iskry w nowoczesnym silniku może być skutkiem błędów w oprogramowaniu sterownika silnika (ECU), choć jest to stosunkowo rzadka przyczyna. Współczesne ECU zarządzają wszystkimi parametrami pracy silnika, w tym momentem zapłonu, dawką paliwa i strategią pracy cewek. Jeśli soft został nieprawidłowo zmodyfikowany podczas tuningu, aktualizacji lub naprawy, może dojść do sytuacji, w której sterownik nie wysyła sygnału do cewek zapłonowych lub robi to w niewłaściwym momencie. Objawia się to całkowitym brakiem iskry, wypadaniem zapłonu, trudnościami z rozruchem lub nierówną pracą silnika. Błędny soft może również powodować zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon, co prowadzi do spalania stukowego, przegrzewania silnika i uszkodzenia świec. W skrajnych przypadkach ECU może „zgubić” mapę zapłonu dla jednego lub kilku cylindrów, całkowicie wyłączając iskrę w tych miejscach. Diagnoza błędów softu wymaga podłączenia komputera diagnostycznego, odczytu kodów błędów i porównania parametrów pracy silnika z wartościami fabrycznymi. Jeśli po wymianie wszystkich elementów układu zapłonowego problem nie ustępuje, warto sprawdzić wersję oprogramowania i rozważyć jego ponowną kalibrację lub powrót do fabrycznych ustawień.