Jak rozpoznać różnice w działaniu fabrycznego a zamiennego reflektora?

Różnice w działaniu fabrycznego i zamiennego reflektora mogą być subtelne lub bardzo wyraźne, w zależności od jakości zamiennika i jego zgodności z oryginałem. Najbardziej zauważalnym objawem jest inny rozkład wiązki światła – fabryczne reflektory są projektowane z precyzyjną optyką, która zapewnia wyraźną granicę światła i cienia, równomierne oświetlenie drogi oraz minimalizuje ryzyko oślepiania innych kierowców. Zamienniki, zwłaszcza tanie lub niehomologowane, mogą mieć rozproszoną wiązkę, ciemne plamy, zbyt szeroki lub wąski snop światła, a granica światła i cienia bywa rozmyta. Kolejną różnicą jest barwa światła – oryginalne reflektory często lepiej współpracują z żarówkami LED lub ksenonowymi, podczas gdy zamienniki mogą powodować zmianę odcienia, migotanie lub nierównomierne świecenie. W nowoczesnych autach zamiennik może nie współpracować z elektroniką pojazdu – pojawiają się błędy na desce rozdzielczej, nie działa automatyczne poziomowanie, doświetlanie zakrętów lub adaptacyjne funkcje świateł. Często zamienniki mają gorsze uszczelnienie, co skutkuje parowaniem, matowieniem klosza i szybszym zużyciem odbłyśnika. W przypadku reflektorów LED lub matrycowych różnice mogą dotyczyć także szybkości reakcji na zmiany warunków, jakości chłodzenia czy trwałości diod. Aby rozpoznać różnice, warto porównać jakość oświetlenia na ścianie lub drodze, sprawdzić oznaczenia homologacyjne, szczelność, jakość wykonania i kompatybilność z systemami auta.