Jak działa podwójna cewka zapłonowa?

Podwójna cewka zapłonowa to rozwiązanie stosowane w wielu nowoczesnych silnikach benzynowych, które pozwala na jednoczesne generowanie iskry w dwóch cylindrach. System ten znany jest również jako układ „waste spark” – jedna cewka obsługuje dwa cylindry, generując iskrę w obu jednocześnie, ale tylko w jednym z nich jest ona wykorzystywana do zapłonu mieszanki, podczas gdy w drugim jest „marnowana” (występuje w fazie wydechu). Podwójna cewka składa się z dwóch uzwojeń wtórnych i jednego pierwotnego, a jej zadaniem jest podniesienie napięcia z instalacji elektrycznej do poziomu niezbędnego do przeskoku iskry. Układ ten jest prostszy i tańszy w produkcji niż system z indywidualną cewką na każdy cylinder, a jednocześnie zapewnia wysoką niezawodność i skuteczność zapłonu. Podwójne cewki są sterowane przez moduł zapłonowy lub bezpośrednio przez komputer silnika, który decyduje o momencie wyzwolenia iskry. W przypadku awarii jednej z cewek dochodzi do wypadania zapłonu na dwóch cylindrach jednocześnie, co objawia się szarpaniem, spadkiem mocy i nierówną pracą silnika. System waste spark jest szczególnie popularny w silnikach czterocylindrowych, ale stosowany jest także w większych jednostkach. Regularna kontrola stanu cewek, przewodów i świec pozwala utrzymać układ zapłonowy w pełnej sprawności i zapewnia optymalne osiągi silnika.