Awaria cewki zapłonowej może objawiać się wyłącznie przy zimnym silniku i jest to jeden z bardziej podstępnych problemów w układzie zapłonowym. W początkowej fazie uszkodzenia cewka może działać poprawnie po rozgrzaniu, ale przy niskiej temperaturze jej właściwości izolacyjne i przewodnictwo mogą być niewystarczające, co skutkuje słabą lub brakiem iskry na świecach. Objawy to trudności z rozruchem na zimno, nierówna praca silnika po uruchomieniu, szarpanie, falowanie obrotów i wypadanie zapłonu w pierwszych minutach pracy. Po rozgrzaniu cewka może „odzyskać” sprawność, a silnik zaczyna pracować prawidłowo. Zjawisko to wynika z rozszerzalności cieplnej materiałów i zmian właściwości elektrycznych pod wpływem temperatury. W dłuższej perspektywie awaria będzie się nasilać – cewka zacznie sprawiać problemy także na ciepłym silniku, aż do całkowitej utraty sprawności. Regularna kontrola stanu cewek, pomiar rezystancji i obserwacja pracy silnika w różnych warunkach temperaturowych pozwalają wcześnie wykryć usterkę i uniknąć poważniejszych awarii. Wymiana cewki na nową, wysokiej jakości część to gwarancja pewnego rozruchu zarówno na zimno, jak i na ciepło.