Dobór właściwej świecy zapłonowej do danego silnika to kwestia kluczowa nie tylko dla sprawności układu zapłonowego, ale także dla bezpieczeństwa mechanicznego jednostki napędowej. Zastosowanie świecy o nieodpowiedniej wartości cieplnej, długości gwintu, rozmiarze czy szczelinie elektrod może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, w tym do uszkodzenia tłoka. Jeśli świeca będzie zbyt długa, jej elektroda może wystawać do komory spalania i uderzać o tłok podczas pracy silnika, co prowadzi do mechanicznego uszkodzenia tłoka, pęknięcia denka, zarysowań lub nawet całkowitego zniszczenia tłoka. Z kolei zbyt krótka świeca nie zapewni prawidłowego rozpraszania ciepła, co skutkuje przegrzewaniem się komory spalania, powstawaniem samozapłonów, spalaniem stukowym i w efekcie nadtopieniem lub wypaleniem tłoka. Świeca o zbyt wysokiej wartości cieplnej nie osiągnie temperatury samooczyszczania, co prowadzi do powstawania nagaru, obniżenia kompresji i ryzyka uszkodzenia tłoka przez osady. Zbyt „zimna” świeca może z kolei powodować przegrzewanie, przedwczesny zapłon i wypalanie tłoka. Błędny dobór świecy może także prowadzić do pęknięcia izolatora, który wpadając do cylindra, powoduje katastrofalne uszkodzenia mechaniczne. Dlatego zawsze należy stosować świece zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, a w razie wątpliwości skonsultować wybór z doświadczonym mechanikiem.