Czy źle dobrana świeca może uszkodzić tłok?

Dobór właściwej świecy zapłonowej do danego silnika to kwestia kluczowa nie tylko dla sprawności układu zapłonowego, ale także dla bezpieczeństwa mechanicznego jednostki napędowej. Zastosowanie świecy o nieodpowiedniej wartości cieplnej, długości gwintu, rozmiarze czy szczelinie elektrod może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, w tym do uszkodzenia tłoka. Jeśli świeca będzie zbyt długa, jej elektroda może wystawać do komory spalania i uderzać o tłok podczas pracy silnika, co prowadzi do mechanicznego uszkodzenia tłoka, pęknięcia denka, zarysowań lub nawet całkowitego zniszczenia tłoka. Z kolei zbyt krótka świeca nie zapewni prawidłowego rozpraszania ciepła, co skutkuje przegrzewaniem się komory spalania, powstawaniem samozapłonów, spalaniem stukowym i w efekcie nadtopieniem lub wypaleniem tłoka. Świeca o zbyt wysokiej wartości cieplnej nie osiągnie temperatury samooczyszczania, co prowadzi do powstawania nagaru, obniżenia kompresji i ryzyka uszkodzenia tłoka przez osady. Zbyt „zimna” świeca może z kolei powodować przegrzewanie, przedwczesny zapłon i wypalanie tłoka. Błędny dobór świecy może także prowadzić do pęknięcia izolatora, który wpadając do cylindra, powoduje katastrofalne uszkodzenia mechaniczne. Dlatego zawsze należy stosować świece zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, a w razie wątpliwości skonsultować wybór z doświadczonym mechanikiem.