Jak działa układ DIS i czym różni się od klasycznego zapłonu?

Układ DIS (Distributorless Ignition System) to nowoczesna wersja układu zapłonowego, która różni się od klasycznego systemu przede wszystkim brakiem mechanicznego rozdzielacza iskry. W układzie klasycznym rozdzielacz odpowiada za kierowanie wysokiego napięcia do odpowiednich świec w odpowiednim momencie pracy silnika. W DIS każdy cylinder ma przypisaną własną cewkę zapłonową lub jedną cewkę obsługującą dwa cylindry (tzw. układ waste spark). Moment wyzwolenia iskry sterowany jest elektronicznie, na podstawie sygnałów z czujników położenia wału i wałka rozrządu. Układ DIS zapewnia większą precyzję zapłonu, eliminuje elementy mechaniczne podatne na zużycie (kopułka, palec rozdzielacza), poprawia niezawodność i umożliwia lepszą kontrolę nad procesem spalania. Dzięki temu silnik pracuje płynniej, szybciej reaguje na zmiany obciążenia i jest mniej podatny na awarie związane z wilgocią i zużyciem części ruchomych. DIS często współpracuje z zaawansowanymi systemami diagnostycznymi, które pozwalają szybciej wykryć i naprawić usterki.