Dlaczego świece po wymianie są od razu czarne?

Świece zapłonowe, które po wymianie bardzo szybko robią się czarne, są sygnałem, że w silniku występuje problem z procesem spalania lub ustawieniami mieszanki. Najczęstszą przyczyną czarnych świec jest zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna – do cylindrów trafia za dużo paliwa w stosunku do ilości powietrza, przez co nie zostaje ono całkowicie spalone i osadza się na świecach w postaci czarnego, suchego nagaru. Może to być efekt zatkanego lub bardzo zabrudzonego filtra powietrza, niesprawnych wtryskiwaczy, uszkodzonego czujnika temperatury silnika lub błędów w ustawieniu gaźnika czy mapy wtrysku. Inną przyczyną mogą być częste krótkie trasy, podczas których silnik nie osiąga temperatury roboczej i świece nie mają szans się samooczyścić. Stosowanie świec o zbyt niskiej wartości cieplnej (tzw. świec „zimnych”) również prowadzi do ich szybkiego zabrudzenia, bo nie osiągają one temperatury potrzebnej do wypalenia osadów. Czarne świece mogą być też skutkiem złej jakości paliwa, obecności w nim zanieczyszczeń lub dodatków, a także problemów z układem zapłonowym, które powodują niepełne spalanie. Warto sprawdzić także stan układu dolotowego i szczelność wtryskiwaczy. Regularna kontrola mieszanki, filtrów i jakości paliwa oraz stosowanie świec o odpowiedniej wartości cieplnej pozwala uniknąć tego problemu.