Jak wykryć usterkę zapłonu przy pracy silnika na biegu jałowym?

Usterki układu zapłonowego bardzo często ujawniają się podczas pracy silnika na biegu jałowym, kiedy obciążenie jest minimalne, a wymagania co do stabilności zapłonu – największe. Najbardziej charakterystycznym objawem jest nierówna praca silnika – jednostka szarpie, drży, a obroty falują. W skrajnych przypadkach silnik może gasnąć lub mieć trudności z ponownym uruchomieniem. Wypadanie zapłonu objawia się chwilowymi przerwami w pracy jednego lub kilku cylindrów, co można zaobserwować jako drgania kierownicy, wibracje nadwozia czy nawet dźwięk „czkawki” w wydechu. Często pojawia się intensywny zapach niespalonego paliwa oraz dymienie z rury wydechowej. Do wykrycia usterki warto zacząć od wizualnej kontroli świec – ich stan, kolor i obecność nagaru mogą wiele powiedzieć o problemie. Następnie należy sprawdzić przewody zapłonowe pod kątem pęknięć, przebić i korozji końcówek. Test cewki zapłonowej, pomiar rezystancji i napięcia oraz zamiana podejrzanych elementów między cylindrami pozwalają zlokalizować źródło problemu. W nowoczesnych autach warto wykonać diagnostykę komputerową, ale nawet bez niej objawy na biegu jałowym są często wystarczająco charakterystyczne, by wskazać na usterkę zapłonu.