Jakie są dźwięki typowe dla kończącego się przegubu?

Przeguby homokinetyczne to jedne z najbardziej zapracowanych elementów układu napędowego w samochodach z napędem na przednią oś oraz w wielu modelach z napędem na cztery koła. Odpowiadają za przeniesienie momentu obrotowego z półosi na koła, jednocześnie umożliwiając im skręcanie i poruszanie się wraz z ruchem zawieszenia. Właśnie ze względu na to, jak intensywnie pracują, są narażone na zużycie, a jednym z pierwszych objawów ich zużycia są charakterystyczne dźwięki. Znajomość tych odgłosów może pomóc w szybkiej diagnozie i uniknięciu poważniejszej awarii.

Najbardziej typowym dźwiękiem, który sugeruje zużycie przegubu zewnętrznego, jest charakterystyczne cykanie lub stukanie podczas skrętu. Zazwyczaj pojawia się ono w trakcie przyspieszania na skręconych kołach, na przykład podczas wyjeżdżania z parkingu lub zawracania. Im większy kąt skrętu i obciążenie napędu, tym dźwięk staje się bardziej wyraźny i rytmiczny. Cykanie przy skręcie to znak, że kulki przegubu poruszają się po wytartych bieżniach lub że w przegubie pojawiły się luzy. Z czasem stuki stają się głośniejsze i mogą być wyczuwalne również jako lekkie szarpnięcia lub wibracje przenoszone na nadwozie.

W przypadku przegubów wewnętrznych dźwięki zużycia są inne – bardziej przypominają głuche stuki lub wibracje pojawiające się podczas ruszania, szczególnie przy skręconych kołach, a także w trakcie jazdy z niską prędkością. Jeśli uszkodzony jest przegub po stronie skrzyni biegów, objawy często są mniej wyraźne i trudniejsze do zlokalizowania. Pojazd może szarpać, buczeć przy obciążeniu lub przenosić wibracje na tunel środkowy. Niekiedy pojawiają się także drgania w pedale gazu lub dźwigni zmiany biegów. To efekty luzów, które powodują nieregularne przekazywanie napędu w układzie półosi.

Warto również zwrócić uwagę na dźwięki pojawiające się w czasie jazdy na wprost. Choć przeguby zewnętrzne zwykle hałasują przy skręcie, to w zaawansowanym stadium zużycia mogą wydawać rytmiczne dźwięki także przy jeździe na wprost, szczególnie przy większych prędkościach. W takich przypadkach przegub może być już mocno wypracowany, a braki w smarowaniu lub obecność zabrudzeń dodatkowo nasilają efekt dźwiękowy.

Niepokojące dźwięki mogą też pojawić się nagle, na przykład po intensywnym uderzeniu kołem w krawężnik lub po jeździe po bardzo dziurawej nawierzchni. Jeśli po takim zdarzeniu usłyszysz nieznane wcześniej odgłosy, warto jak najszybciej skontrolować stan osłon przegubów oraz same przeguby. Pęknięta manżeta, która pozwala na wyciek smaru i dostęp brudu do wnętrza przegubu, potrafi w krótkim czasie doprowadzić do jego zużycia i pojawienia się metalicznych stuków.

Wszystkie te dźwięki powinny być traktowane jako poważne ostrzeżenie. Przegub w zaawansowanym stadium zużycia może w każdej chwili ulec awarii, a w skrajnych przypadkach nawet się rozpaść, prowadząc do całkowitej utraty napędu. Warto zatem nie lekceważyć nawet cichych stuków czy cykania, bo im szybciej zareagujemy, tym mniejsze będą koszty naprawy i ryzyko dodatkowych uszkodzeń.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: