Pogłębiające się zużycie przegubu manifestuje się progresywnymi zmianami w charakterystyce dźwięków i zachowaniu pojazdu: 1. Faza początkowa (luz 0,2-0,5 mm): – Metaliczne „kliknięcia” tylko przy maksymalnym skręcie podczas przyspieszania – Brak drgań 2. Faza średnia (luz 0,8-1,2 mm): – „Grzechotanie” przy skręcie >30° na wybojach – Lekkie wibracje kierownicy przy przyspieszaniu z niskich obrotów 3. Faza zaawansowana (luz >1,5 mm): – Ciągłe terkotanie niezależnie od skrętu – Szarpanie przy ruszaniu – Wyraźne wibracje w przedziale 80-120 km/h Test diagnostyczny: przy uniesionym kole wykonać: a) Skręt koła do oporu + dynamiczne przyspieszenie – słychać „strzelanie” b) Pomiar luzu osiowego – dopuszczalny max. 0,3 mm (powyżej wymiana) c) Kontrola smaru: obecność metalowego pyłu = zużycie bieżni. Kluczowy wskaźnik: czas od pierwszych objawów do awarii krytycznej wynosi zwykle 500-1500 km w zależności od stylu jazdy.