Wielu kierowców spotyka się z sytuacją, w której samochód zaczyna szarpać, stukać lub nieprzyjemnie drżeć podczas jazdy. Od razu rodzi się pytanie – czy winne jest sprzęgło, czy może to przegub półosiowy daje o sobie znać? Oba te elementy mają ogromny wpływ na płynność jazdy i przenoszenie napędu, ale ich awarie dają nieco inne objawy, które da się rozpoznać przy odpowiedniej obserwacji zachowania pojazdu.
Typowe objawy zużytego sprzęgła to przede wszystkim problemy z płynnym ruszaniem. Samochód może ślizgać się przy przyspieszaniu, obroty silnika rosną szybciej niż prędkość jazdy, a pedał sprzęgła może mieć inny skok lub opór niż zwykle. Charakterystyczne jest też to, że objawy pogarszają się pod obciążeniem – na przykład przy wjeżdżaniu pod górkę lub przy gwałtownym przyspieszaniu na wyższych biegach. Uszkodzone sprzęgło może też wydawać zapach spalenizny po trudnym manewrze, jak np. podjazd pod krawężnik, a w bardziej zaawansowanym stadium szarpać już przy samym ruszaniu.
Z kolei przeguby, szczególnie zewnętrzne, odpowiadają za przekazywanie napędu do kół przy jednoczesnym skręcie zawieszenia. Kiedy się zużyją, zaczynają wydawać charakterystyczne dźwięki – najczęściej podczas skręcania. Jeśli przy pełnym skręcie kierownicy słychać rytmiczne stukanie, może to być sygnał, że przegub zewnętrzny jest uszkodzony. Innym objawem może być wyczuwalne drganie kierownicy podczas przyspieszania, zwłaszcza na niższych biegach, a także stuki podczas zmiany obciążenia – czyli np. przy dodaniu lub odjęciu gazu.
Jednym z testów pozwalających rozróżnić te dwie awarie jest jazda ze stałą prędkością po równej drodze. Jeśli samochód szarpie bez żadnej ingerencji w pedały, winny może być przegub, zwłaszcza jeśli pojawia się metaliczne stukanie. Jeżeli jednak szarpanie występuje głównie podczas ruszania, zmiany biegów lub przy dużym obciążeniu, warto sprawdzić sprzęgło.
Również miejsce występowania dźwięku może podpowiedzieć, co się dzieje. Sprzęgło generuje odgłosy raczej centralnie, w okolicy skrzyni biegów i tunelu środkowego. Przeguby natomiast stukają bliżej kół, a ich dźwięk jest bardziej wyraźny przy skręcie lub podczas ruszania w zakręcie.
Podsumowując, różnice w objawach uszkodzeń sprzęgła i przegubu można zauważyć poprzez analizę sytuacji, w jakich występują niepokojące zachowania auta. Choć bywają mylące, dokładna obserwacja dźwięków, reakcji samochodu na pedały i tor jazdy pozwala zawęzić źródło problemu i podjąć decyzję o dalszej diagnostyce w warsztacie.