Co zrobić, gdy sprzęgło ślizga się tylko przy wyższych biegach?

Ślizganie się sprzęgła tylko na wyższych biegach to typowy objaw początkowego lub średniozaawansowanego zużycia tarczy sprzęgła, docisku lub łożyska oporowego. Na wyższych biegach (4, 5, 6) przenoszony moment obrotowy jest większy, a siły działające na sprzęgło – wyższe niż na niższych przełożeniach. W efekcie zużyte lub zaolejone okładziny cierne nie są w stanie zapewnić odpowiedniego tarcia i sprzęgło zaczyna się ślizgać – objawia się to wzrostem obrotów silnika bez proporcjonalnego przyspieszenia samochodu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nie ma wycieków oleju z uszczelniacza wału korbowego lub skrzyni biegów, które mogą powodować zaolejenie tarczy. Jeśli sprzęgło było niedawno wymieniane, przyczyną mogą być błędy montażowe, niewłaściwa regulacja lub zastosowanie nieodpowiednich części. W przypadku stwierdzenia ślizgania się sprzęgła na wyższych biegach nie należy zwlekać z naprawą – dalsza jazda prowadzi do szybkiego zniszczenia tarczy, docisku i koła zamachowego. Konieczna jest wizyta w warsztacie, diagnostyka i wymiana zużytych elementów, zanim dojdzie do całkowitej utraty napędu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: