Zamarznięty zamek sam w sobie rzadko prowadzi bezpośrednio do uszkodzenia sterownika centralnego zamka lub modułu komfortu, ale długotrwałe próby otwierania i zamykania zablokowanego mechanizmu mogą wywołać poważne konsekwencje. Gdy zamek jest zamarznięty, siłownik zamka próbuje przesunąć rygiel, napotykając bardzo duży opór. Jeśli użytkownik wielokrotnie naciska przycisk pilota lub kluczyka, siłownik pobiera znacznie większy prąd niż zwykle, co może prowadzić do przegrzania przekaźników, przepalenia bezpiecznika, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia ścieżek na płytce sterownika. W nowoczesnych autach moduł komfortu monitoruje pobór prądu i czas pracy siłowników – jeśli wykryje przeciążenie lub zbyt długą próbę zamknięcia, może przejść w tryb awaryjny, blokując zasilanie zamków do czasu restartu systemu. W bardzo rzadkich przypadkach zwarcie spowodowane wilgocią lub kondensacją pary wodnej w zamarzniętym zamku może przedostać się do instalacji elektrycznej i uszkodzić delikatne elementy elektroniki sterującej. Najlepszym sposobem zapobiegania takim problemom jest unikanie siłowego otwierania zamarzniętych zamków – zamiast tego należy użyć odmrażacza do zamków, ogrzać kluczyk lub delikatnie podgrzać drzwi ciepłym powietrzem. Regularne smarowanie zamków i uszczelek oraz utrzymywanie drzwi w czystości pozwala uniknąć zamarzania i związanych z tym problemów z elektroniką.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy zamarznięty zamek może spowodować uszkodzenie sterownika?