Nierównomierny opór kierownicy podczas skrętu w lewo i w prawo to objaw, który może mieć kilka przyczyn – od mechanicznych po elektroniczne. Najczęściej winny jest zużyty lub uszkodzony element przekładni kierowniczej (maglownicy), np. wyrobione zębatki, zużyte łożyska lub uszkodzone uszczelki hydrauliczne. W autach z hydraulicznym wspomaganiem przyczyną może być nierównomierne ciśnienie płynu, spowodowane zapowietrzeniem układu, częściowym zatkaniem przewodów lub zużyciem pompy. W samochodach z elektrycznym wspomaganiem problemem może być uszkodzony czujnik momentu skrętu, czujnik kąta skrętu lub błąd w module sterującym – system błędnie dobiera siłę wspomagania w zależności od kierunku ruchu. Często nierównomierny opór pojawia się po naprawach blacharskich, wymianie elementów zawieszenia lub kolizji – niewłaściwe ustawienie geometrii kół, skrzywiona kolumna kierownicza lub źle zamontowane przeguby mogą prowadzić do oporów w jednym kierunku. Warto też sprawdzić stan opon, ciśnienie i symetrię zawieszenia. Diagnostyka powinna obejmować sprawdzenie poziomu płynu, szczelności układu, testy czujników oraz pomiar oporu mechanicznego maglownicy. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia elementów mechanicznych lub elektronicznych konieczna jest ich wymiana lub naprawa.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Co powoduje nierównomierny opór kierownicy przy skręcie w lewo i w prawo?