Zużyty lub uszkodzony czujnik położenia (kąta skrętu) kierownicy ma bezpośredni wpływ na działanie układu wspomagania, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach z elektromechanicznym wspomaganiem kierownicy. Czujnik ten odpowiada za precyzyjne mierzenie kąta i kierunku obrotu kierownicy oraz momentu obrotowego, z jakim kierowca nią obraca. Informacje te trafiają do komputera sterującego wspomaganiem, który na ich podstawie dobiera siłę wspomagania w czasie rzeczywistym – większą podczas manewrów na parkingu, mniejszą przy szybkiej jeździe. Jeśli czujnik położenia kierownicy jest zużyty lub uszkodzony, komputer nie otrzymuje prawidłowych danych, co skutkuje opóźnioną, przerywaną lub całkowicie wyłączoną pracą wspomagania. Objawy to m.in. wyraźny opór na początku skrętu, przerywane działanie wspomagania podczas manewrowania, a także zapalająca się kontrolka ESP lub komunikaty o awarii układu kierowniczego. W skrajnych przypadkach sterownik wyłącza wspomaganie i inne powiązane systemy bezpieczeństwa, uznając jazdę z niesprawnym czujnikiem za zbyt ryzykowną. Uszkodzony czujnik może być również powodem braku działania aktywnego tempomatu czy asystenta pasa ruchu. W razie pojawienia się takich objawów należy niezwłocznie udać się do warsztatu na diagnostykę komputerową i kalibrację lub wymianę czujnika, ponieważ jazda z niesprawnym czujnikiem znacząco obniża bezpieczeństwo i komfort prowadzenia pojazdu.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy zużyty czujnik położenia kierownicy wpływa na wspomaganie?