Niedziałające podgrzewanie foteli to nie tylko problem komfortu, ale w nowoczesnych samochodach może również prowadzić do pojawienia się błędów systemowych. Współczesne auta wyposażone są w rozbudowane moduły komfortu, które monitorują pracę wszystkich podzespołów związanych z ogrzewaniem, wentylacją i regulacją foteli. Jeśli mata grzewcza w fotelu ulegnie uszkodzeniu (np. przerwanie drutu oporowego, zwarcie, przepalenie ścieżki), moduł sterujący wykryje nieprawidłowy pobór prądu lub brak ciągłości obwodu i zarejestruje błąd. Objawia się to komunikatem na desce rozdzielczej, zapaleniem kontrolki awarii systemu komfortu lub wpisem w pamięci błędów, który można odczytać komputerem diagnostycznym. W niektórych modelach samochodów awaria podgrzewania jednego fotela może zablokować działanie całego systemu ogrzewania siedzeń – dla bezpieczeństwa i ochrony przed przegrzaniem sterownik odcina zasilanie do wszystkich mat grzewczych. Niedziałające podgrzewanie może być także przyczyną błędów w systemie zarządzania energią – komputer pokładowy wykrywa brak poboru prądu i zgłasza błąd, który może wpłynąć na działanie innych funkcji komfortu. W skrajnych przypadkach zwarcie w instalacji podgrzewania prowadzi do przepalenia bezpiecznika, uszkodzenia przekaźnika lub nawet modułu komfortu. Diagnostyka powinna rozpocząć się od sprawdzenia bezpieczników, przekaźników i stanu przewodów pod fotelem. Jeśli napięcie dochodzi do maty, a fotel nie grzeje, konieczna jest jej wymiana. W przypadku komunikatów o błędach należy wykonać diagnostykę komputerową i skasować błędy po naprawie. Regularna kontrola i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i utraty komfortu jazdy.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy niedziałające podgrzewanie foteli może spowodować błąd systemu?