Drganie kierownicy przy lekkim skręcie na postoju to objaw, który może mieć kilka źródeł i nigdy nie powinien być ignorowany. Najczęściej przyczyną są drobne luzy lub zużycie elementów układu kierowniczego, takich jak przeguby, końcówki drążków, tuleje czy łożyska w kolumnie kierowniczej. W przypadku aut z hydraulicznym wspomaganiem drgania mogą być skutkiem pracy pompy wspomagania pod dużym obciążeniem – na postoju, przy skręconych kołach, pompa musi wygenerować maksymalne ciśnienie, co powoduje przenoszenie drgań na kierownicę. Jeśli płyn wspomagania jest stary, zanieczyszczony lub na niskim poziomie, opory pracy rosną, a pompa może pracować nierówno, co objawia się właśnie drganiami. W samochodach z elektrycznym wspomaganiem (EPS) drgania mogą być efektem błędów w sterowaniu silnikiem wspomagania, uszkodzenia czujnika momentu skrętu lub problemów z elektroniką. Często winne są także zużyte opony, nierównomierne ciśnienie lub zniekształcenia bieżnika, które przy skręcie na postoju generują dodatkowe opory i wibracje. W niektórych przypadkach drgania pojawiają się po naprawach zawieszenia lub układu kierowniczego, gdy elementy nie zostały prawidłowo dokręcone lub ustawione. Rzadziej przyczyną są uszkodzenia przekładni kierowniczej (maglownicy), które powodują nierówną pracę podczas skrętu. Jeśli drgania pojawiają się tylko na postoju i znikają podczas jazdy, warto zacząć diagnostykę od sprawdzenia poziomu i jakości płynu wspomagania, stanu paska napędowego, opon oraz geometrii zawieszenia. W przypadku aut z EPS konieczna może być diagnostyka komputerowa i sprawdzenie błędów w module sterującym. Regularna konserwacja, wymiana płynu i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i utraty komfortu prowadzenia pojazdu.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Co oznacza drganie kierownicy przy lekkim skręcie na postoju?