Rozróżnienie objawów awarii mechanicznej i elektrycznej wspomagania kierownicy jest kluczowe dla szybkiej i skutecznej diagnostyki oraz naprawy układu. Awaria mechaniczna dotyczy przede wszystkim elementów takich jak przekładnia kierownicza (maglownica), przeguby, końcówki drążków, tuleje czy pompa wspomagania (w układach hydraulicznych). Objawy mechanicznej awarii to przede wszystkim wyczuwalne luzy na kierownicy, twarda praca podczas skręcania, stuki, trzaski i opory pojawiające się w określonych pozycjach kierownicy. Często towarzyszy temu nierównomierna reakcja na ruchy kierownicą, a w skrajnych przypadkach nawet blokowanie się układu podczas skrętu. W przypadku awarii pompy wspomagania pojawiają się charakterystyczne wycie, szumy lub piski, szczególnie przy maksymalnym skręcie. Awaria elektryczna obejmuje przede wszystkim silnik wspomagania, czujniki momentu i kąta skrętu, moduł sterujący oraz okablowanie. Objawy to nagła utrata wspomagania (kierownica staje się bardzo ciężka), przerywane działanie (wspomaganie raz jest, raz znika), pojawienie się komunikatów i kontrolek awarii na desce rozdzielczej (EPS, ESP, kierownica). W autach z EPS typowe są także błędy systemowe, czasowe wyłączanie wspomagania po przegrzaniu oraz opóźniona reakcja układu na ruchy kierownicą. Elektryczne usterki mogą być też skutkiem spadków napięcia w instalacji, uszkodzenia akumulatora lub alternatora. Podsumowując, awarie mechaniczne objawiają się głównie fizycznymi oporami, stukami i luzami, natomiast awarie elektryczne – nagłą utratą wspomagania, błędami systemowymi i przerywaną pracą. W obu przypadkach szybka diagnostyka i naprawa są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Jakie są różnice w objawach awarii mechanicznej a elektrycznej wspomagania?