Jak działa tryb awaryjny wspomagania kierownicy?

Tryb awaryjny wspomagania kierownicy to funkcja bezpieczeństwa stosowana w nowoczesnych samochodach, która ma na celu zapewnienie minimalnej sterowności pojazdu w przypadku wykrycia poważnej usterki w układzie wspomagania. Systemy wspomagania, zarówno hydrauliczne, elektrohydrauliczne, jak i elektryczne (EPS), są wyposażone w szereg czujników monitorujących ich pracę. Gdy moduł sterujący wykryje nieprawidłowości, takie jak spadek ciśnienia płynu, uszkodzenie czujnika momentu obrotowego, przegrzanie silnika elektrycznego lub błędy komunikacji z innymi modułami, automatycznie przełącza układ w tryb awaryjny. W tym trybie wspomaganie działa z ograniczoną siłą lub zostaje całkowicie wyłączone, a kierowca jest informowany o problemie za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej i często komunikatu ostrzegawczego. Wspomaganie może działać tylko częściowo, zapewniając minimalną pomoc przy skręcaniu, lub przejść w tryb „manualny”, w którym kierownica stawia znacznie większy opór niż zwykle. Celem trybu awaryjnego jest umożliwienie bezpiecznego dojazdu do serwisu lub zatrzymania pojazdu w bezpiecznym miejscu, a nie kontynuowanie normalnej jazdy. W trybie awaryjnym mogą być również ograniczone inne funkcje powiązane z układem kierowniczym, takie jak asystent pasa ruchu czy automatyczne parkowanie. W przypadku układów elektrycznych tryb awaryjny jest aktywowany także w sytuacji spadku napięcia w instalacji pojazdu lub przegrzania silnika wspomagania. Po ustąpieniu przyczyny, np. po ostygnięciu silnika lub naprawie usterki, system może samoczynnie powrócić do normalnej pracy, choć często wymaga to skasowania błędów za pomocą komputera diagnostycznego. Tryb awaryjny jest niezbędnym zabezpieczeniem, które chroni zarówno pojazd, jak i kierowcę przed skutkami poważniejszych awarii układu wspomagania. Regularna diagnostyka i szybka reakcja na pojawienie się kontrolki wspomagania pozwalają uniknąć kosztownych napraw i utraty kontroli nad pojazdem. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.