Woda w drzwiach samochodu to problem, który może mieć poważne konsekwencje dla działania elektrycznych szyb i powiązanych z nimi sterowników. Choć konstrukcja drzwi przewiduje obecność pewnej ilości wody – na przykład po deszczu czy myciu auta – to jej nadmiar, wynikający z nieszczelności uszczelek, zatkania odpływów lub uszkodzeń mechanicznych, może prowadzić do poważnych usterek. Wnętrze drzwi kryje nie tylko mechanizmy podnoszenia szyb, ale też przewody, złącza i coraz częściej moduły elektroniczne sterujące szybami i lusterkami. Elektronika jest szczególnie wrażliwa na wilgoć, a długotrwałe jej działanie może prowadzić do powstawania korozji na stykach, zwarć, a nawet trwałego uszkodzenia sterownika szyb. Objawy zalegającej wody w drzwiach to nie tylko chlupotanie podczas otwierania i zamykania, ale także zaparowane szyby, nieprzyjemny zapach stęchlizny czy mokre dywaniki i wykładzina podłogi. Z czasem mogą pojawić się nieprawidłowości w działaniu szyb – przerywana praca, brak reakcji na przyciski, zatrzymywanie się w połowie ruchu lub całkowita awaria. W skrajnych przypadkach, gdy woda dostanie się bezpośrednio do wnętrza sterownika, może dojść do jego trwałego uszkodzenia i konieczności kosztownej wymiany. Szczególnie niebezpieczna jest sytuacja, gdy woda przez dłuższy czas nie ma ujścia – zatkane odpływy powodują, że w drzwiach tworzy się swoisty zbiornik retencyjny, w którym wszystkie elementy są permanentnie zanurzone w wilgoci. Woda może przedostawać się także do kabiny, powodując dodatkowe uszkodzenia elektroniki i tapicerki. Aby uniknąć takich problemów, należy regularnie kontrolować stan uszczelek, drożność otworów odpływowych i reagować na pierwsze objawy wilgoci. W przypadku stwierdzenia obecności wody w drzwiach, należy jak najszybciej usunąć jej nadmiar, osuszyć wnętrze i sprawdzić stan przewodów oraz modułów elektronicznych. W razie potrzeby warto zastosować preparaty antykorozyjne na styki i złącza. Regularna konserwacja i szybka reakcja na pierwsze objawy problemu pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw, a także zapewniają bezawaryjne działanie elektrycznych szyb przez długi czas. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.