Zwarcie w układzie domykania szyb to poważna usterka, która może mieć daleko idące konsekwencje dla elektroniki samochodu, w tym dla modułu BCM (Body Control Module). BCM to centralny komputer odpowiedzialny za sterowanie wieloma funkcjami komfortu, takimi jak elektryczne szyby, centralny zamek, oświetlenie wnętrza, alarm czy podgrzewanie foteli. Jeśli podczas domykania szyb dojdzie do zwarcia – na przykład w wyniku przetarcia przewodów, zalania panelu sterowania, uszkodzenia silnika szyby lub błędnego podłączenia przewodów – prąd o wysokim natężeniu może popłynąć przez ścieżki i elementy elektroniczne BCM. Objawem uszkodzenia BCM po zwarciu jest nagły brak reakcji na polecenia domykania szyb, brak działania innych funkcji komfortu, pojawienie się komunikatów o błędach na desce rozdzielczej lub całkowite wyłączenie się niektórych systemów. Często dochodzi do przepalenia bezpiecznika, który chroni BCM przed skutkami zwarcia, jednak w skrajnych przypadkach zabezpieczenie nie zadziała na czas i uszkodzeniu ulegają ścieżki na płytce, przekaźniki lub układy scalone w module. Uszkodzony BCM może powodować losowe uruchamianie się szyb, brak możliwości zamknięcia auta z pilota, nieprawidłowe działanie świateł czy centralnego zamka. W niektórych przypadkach komputer pokładowy rejestruje liczne błędy związane z komunikacją CAN, a diagnostyka wykazuje brak odpowiedzi ze strony BCM. Naprawa uszkodzonego BCM jest kosztowna i często wymaga wymiany całego modułu lub jego programowania. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować stan przewodów, unikać zalewania panelu sterowania i reagować na pierwsze objawy przeciążenia układu szyb – np. wolne działanie, przerywane ruchy czy nagłe zatrzymania. Szybka reakcja na zwarcie i wymiana uszkodzonych elementów pozwala uniknąć poważniejszych konsekwencji i kosztownych napraw. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.
Strona główna Porady Systemy wspomagania i komfortu Czy zwarcie przy domykaniu szyb może uszkodzić BCM?