Obecność paliwa w oleju silnikowym to poważny problem, który może prowadzić do szybkiego zużycia i awarii silnika. Paliwo dostające się do układu smarowania rozcieńcza olej, obniżając jego lepkość i właściwości ochronne. Najczęstszą przyczyną jest nieszczelność wtryskiwaczy paliwa, uszkodzony regulator ciśnienia paliwa, wadliwe uszczelnienie zaworów lub problemy z układem zapłonowym. Objawy obecności paliwa w oleju to: wyczuwalny zapach benzyny lub oleju napędowego w oleju silnikowym, wzrost poziomu oleju na bagnecie (paliwo zwiększa objętość cieczy), zmiana koloru i konsystencji oleju na ciemniejszą i bardziej płynną, trudności z uruchomieniem silnika, spadek mocy, nierówna praca, zwiększone zużycie paliwa oraz dymienie z wydechu. Długotrwała jazda z paliwem w oleju prowadzi do utraty filmu smarnego, wzrostu tarcia, przegrzewania się i przyspieszonego zużycia panewek, tłoków i wału korbowego. Może dojść nawet do zatarcia silnika. W przypadku stwierdzenia obecności paliwa w oleju należy natychmiast zdiagnozować i usunąć przyczynę, wymienić olej i filtr oraz sprawdzić szczelność wtryskiwaczy i układu paliwowego. Regularna kontrola poziomu i jakości oleju oraz szybka reakcja na niepokojące objawy pozwalają uniknąć kosztownych napraw.