Drastyczny spadek ciśnienia oleju podczas przyspieszania to bardzo niebezpieczny objaw, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Najczęstszą przyczyną jest zbyt niski poziom oleju – podczas gwałtownego przyspieszania olej przemieszcza się w misce, a pompa może zacząć zasysać powietrze zamiast środka smarnego. Skutkuje to natychmiastowym spadkiem ciśnienia i przerwaniem filmu smarnego na kluczowych elementach silnika. Inną przyczyną może być zapchany smok olejowy lub filtr oleju, które ograniczają przepływ oleju przy wyższych obrotach i dużym zapotrzebowaniu na smarowanie. Uszkodzenie pompy oleju, zużycie panewek lub nieszczelność układu smarowania (np. twardy oring smoka) również mogą prowadzić do nagłego spadku ciśnienia. W niektórych przypadkach winna jest zbyt rzadka mieszanka olejowa (np. rozcieńczona paliwem), która nie zapewnia odpowiedniej ochrony przy dużych obciążeniach. Objawami towarzyszącymi są: zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju, metaliczne stuki, spadek mocy i wzrost temperatury silnika. W przypadku zaobserwowania takiego zjawiska należy natychmiast zatrzymać pojazd, sprawdzić poziom oleju i nie kontynuować jazdy do czasu usunięcia przyczyny. Ignorowanie drastycznych spadków ciśnienia grozi zatarciem silnika i bardzo kosztowną naprawą.