Dlaczego wycieka olej mimo nowej pokrywy zaworów?

Wyciek oleju mimo nowej pokrywy zaworów to problem, który może mieć kilka przyczyn i nie zawsze wynika z uszkodzenia samej pokrywy. Najczęściej winna jest niewłaściwie zamontowana lub niskiej jakości uszczelka pokrywy zaworów. Jeśli uszczelka nie została prawidłowo osadzona, jest za twarda, zbyt miękka lub niezgodna z modelem silnika, nie zapewni szczelności nawet przy nowej pokrywie. Bardzo ważne jest dokładne oczyszczenie powierzchni głowicy i pokrywy przed montażem – resztki starej uszczelki, olej czy nagar uniemożliwiają prawidłowe przyleganie uszczelki. Częstym błędem jest także zbyt mocne lub nierównomierne dokręcenie śrub pokrywy, co prowadzi do jej odkształcenia i powstawania mikroszczelin. W niektórych silnikach wycieki mogą być efektem niesprawnej odmy (zaworu odpowietrzającego skrzynię korbową), która powoduje wzrost ciśnienia i wypychanie oleju przez najsłabsze uszczelnienia. Warto także sprawdzić, czy wyciek nie pochodzi z innych miejsc – np. z uszczelniaczy wału, czujników, przewodów olejowych – a olej jedynie spływa po bloku i gromadzi się przy pokrywie zaworów. W przypadku uporczywych wycieków należy rozważyć zastosowanie uszczelek silikonowych lub mas uszczelniających zalecanych przez producenta silnika. Regularna kontrola szczelności i poziomu oleju to podstawa bezawaryjnej eksploatacji.