Czy zużycie pierścieni tłokowych zwiększa zużycie oleju?

Zużycie pierścieni tłokowych to jedna z najczęstszych przyczyn zwiększonego zużycia oleju w silnikach spalinowych. Pierścienie tłokowe odpowiadają za uszczelnienie komory spalania i zapobiegają przedostawaniu się oleju do cylindra, gdzie mógłby być spalany razem z paliwem. W miarę eksploatacji pierścienie tracą elastyczność, szczelność i zdolność do prawidłowego przylegania do ścianek cylindra. Efektem tego są przedmuchy oleju do komory spalania, systematyczny spadek poziomu oleju, zwiększone dymienie z wydechu, a także pogorszenie osiągów silnika. Zużyte pierścienie mogą również powodować spadek kompresji, co przekłada się na spadek mocy i wzrost zużycia paliwa. Często objawami są także nierówna praca silnika i trudności z rozruchem. Regularna kontrola stanu oleju, diagnostyka kompresji oraz stosowanie wysokiej jakości olejów i dodatków uszlachetniających może pomóc w ograniczeniu zużycia oleju, jednak w przypadku poważnego zużycia pierścieni konieczna jest ich wymiana podczas remontu silnika. Warto pamiętać, że zużycie pierścieni tłokowych bezpośrednio wpływa na zwiększone zużycie oleju i pogorszenie pracy jednostki napędowej.