Jakie są typowe miejsca wycieków oleju w silnikach wysokoprężnych?

Silniki wysokoprężne, zwłaszcza z dużym przebiegiem, są szczególnie narażone na wycieki oleju ze względu na wysokie ciśnienia pracy i skomplikowaną budowę. Najczęstsze miejsca wycieków to uszczelka pokrywy zaworów – z czasem traci elastyczność i przepuszcza olej na zewnątrz, szczególnie wokół śrub i narożników. Kolejnym newralgicznym punktem jest uszczelka miski olejowej oraz korek spustowy – uszkodzony gwint lub stara uszczelka prowadzą do sączenia się oleju. Wysokoprężne jednostki często mają wycieki z uszczelniaczy wału korbowego (przedni i tylny simering), które pod wpływem wysokich obrotów i temperatur szybciej się zużywają. Częste są także wycieki spod podstawy filtra oleju, chłodnicy oleju oraz przewodów smarujących turbosprężarkę. W silnikach z turbiną nieszczelności mogą pojawić się także na przewodach powrotnych oleju z turbo. Warto zwrócić uwagę na uszczelki kolektora dolotowego, czujniki ciśnienia i temperatury oleju oraz odmę, która w przypadku zatkania powoduje wzrost ciśnienia i wycieki z najsłabszych miejsc. Regularna kontrola wszystkich tych punktów, wymiana uszczelek i szybka reakcja na pierwsze objawy wycieków pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.