Czy zapchany filtr oleju może obniżyć ciśnienie?

Filtr oleju to kluczowy element układu smarowania, odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń i cząstek stałych, które mogłyby uszkodzić silnik. Z czasem jednak filtr ulega zanieczyszczeniu i może stać się przyczyną problemów z ciśnieniem oleju. Zapchany filtr oleju rzeczywiście może obniżyć ciśnienie w układzie smarowania, choć nowoczesne silniki wyposażone są w zawory obejściowe, które mają zapobiec całkowitemu odcięciu przepływu oleju. Gdy filtr jest mocno zanieczyszczony, olej nie może swobodnie przepływać przez wkład filtrujący, co prowadzi do wzrostu oporów i spadku ciśnienia za filtrem. W konsekwencji nie wszystkie elementy silnika są odpowiednio smarowane, a ryzyko zatarcia wzrasta. W przypadku całkowitego zatkania filtra zawór obejściowy otwiera się, umożliwiając przepływ oleju z pominięciem wkładu filtrującego. Choć chroni to silnik przed natychmiastowym zatarciem, prowadzi do cyrkulacji brudnego oleju, co przyspiesza zużycie panewek, wału korbowego i innych elementów. Objawy zapchanego filtra to: spadek ciśnienia oleju widoczny na wskaźniku lub kontrolce, głośniejsza praca silnika, wzrost temperatury, a czasem odkształcenie obudowy filtra. Regularna wymiana filtra oleju zgodnie z zaleceniami producenta to podstawa profilaktyki. W przypadku podejrzenia zapchania filtra należy jak najszybciej wymienić go na nowy i sprawdzić stan oleju. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i bardzo wysokich kosztów naprawy.