Szarpanie silnika to objaw, który najczęściej kojarzy się z problemami w układzie zapłonowym, paliwowym lub dolotowym, jednak w niektórych przypadkach może być także skutkiem niewłaściwego smarowania. Jeśli pompa oleju nie dostarcza odpowiedniej ilości oleju do kluczowych elementów silnika, pojawia się wzrost tarcia, przegrzewanie i nierówna praca jednostki. Niedostateczne smarowanie prowadzi do przyspieszonego zużycia panewek, wałka rozrządu, tłoków i pierścieni, co może objawiać się szarpaniem, zwłaszcza przy zmianie obciążenia lub podczas przyspieszania. Dodatkowo, zatarcie popychaczy hydraulicznych z powodu braku oleju powoduje nierówną pracę zaworów i szarpanie silnika. Objawami towarzyszącymi są: spadek ciśnienia oleju, zapalająca się kontrolka, metaliczne stuki, wzrost temperatury silnika oraz obecność opiłków w oleju. Warto jednak pamiętać, że szarpanie częściej wynika z problemów z zapłonem, paliwem lub przepływem powietrza, dlatego zawsze należy przeprowadzić pełną diagnostykę. Jeśli jednak szarpaniu towarzyszą objawy typowe dla problemów ze smarowaniem, należy natychmiast zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom oraz stan oleju.