Jak rozpoznać początek zacierania się silnika przez brak oleju?

Zacieranie się silnika to jeden z najbardziej destrukcyjnych procesów, który może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia jednostki napędowej i bardzo kosztownych napraw. Początek zacierania się silnika przez brak oleju objawia się szeregiem charakterystycznych symptomów, które można rozpoznać na wczesnym etapie, jeśli kierowca zachowa czujność. Pierwszym i najbardziej oczywistym sygnałem jest zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej, często połączone z dłuższym świeceniem kontrolki po rozruchu. Kolejnym objawem jest głośniejsza, metaliczna praca silnika – pojawiają się stuki, klekotanie, szumy i tarcie, szczególnie podczas przyspieszania lub zmiany obciążenia. Silnik może pracować nierówno, tracić moc, a reakcja na gaz staje się opóźniona. Wzrost temperatury pracy, szybkie nagrzewanie się jednostki i dymienie z wydechu (szczególnie niebieski lub szary dym) to kolejne symptomy. W skrajnych przypadkach dochodzi do zatarcia panewek, wału korbowego, tłoków i pierścieni, co objawia się całkowitym zablokowaniem silnika. Warto regularnie kontrolować poziom i jakość oleju, reagować na wszelkie niepokojące dźwięki i objawy oraz niezwłocznie zatrzymać pojazd przy zapaleniu się kontrolki ciśnienia oleju. Wczesna reakcja może uchronić silnik przed całkowitym zniszczeniem.