Mieszanie oleju syntetycznego z mineralnym jest technicznie możliwe, ale nie jest zalecane jako standardowa praktyka eksploatacyjna. Oba typy olejów mają inną bazę, właściwości smarne i dodatki uszlachetniające. Oleje syntetyczne powstają w wyniku zaawansowanych procesów chemicznych, mają lepszą odporność na wysokie temperatury, większą stabilność lepkości i skuteczniej chronią silnik przed zużyciem. Oleje mineralne są mniej odporne na utlenianie, szybciej tracą swoje właściwości i mają gorszą płynność w niskich temperaturach. W sytuacji awaryjnej, gdy nie ma możliwości dolania oleju tego samego typu, można dolać niewielką ilość oleju mineralnego do syntetycznego (lub odwrotnie), by uniknąć jazdy na zbyt niskim poziomie oleju, co jest znacznie groźniejsze dla silnika. Producenci olejów przewidują taką możliwość – większość nowoczesnych olejów jest mieszalna ze sobą, pod warunkiem zgodności norm lepkości i specyfikacji. Jednak regularne mieszanie obu typów prowadzi do obniżenia właściwości smarnych, pogorszenia odporności na utlenianie i utraty zalet oleju syntetycznego. Dodatki mogą się wzajemnie neutralizować lub powodować wytrącanie się osadów. Po dolaniu innego typu oleju zaleca się jak najszybszą wymianę całego oleju na właściwy, zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Warto pamiętać, że w nowoczesnych silnikach, zwłaszcza z filtrami DPF, turbosprężarkami i systemami start-stop, stosowanie odpowiedniego oleju syntetycznego jest kluczowe dla trwałości i bezawaryjnej pracy silnika.