Dlaczego olej trafia do układu dolotowego?

Olej w układzie dolotowym to zjawisko, które nie powinno być bagatelizowane, ponieważ świadczy o nieprawidłowościach w pracy silnika i może prowadzić do poważnych konsekwencji. W prawidłowo działającym silniku olej krąży w zamkniętym układzie smarowania, a układ dolotowy służy wyłącznie do dostarczania powietrza (lub mieszanki powietrzno-paliwowej) do cylindrów. Jednak w praktyce, zwłaszcza w nowoczesnych silnikach z turbodoładowaniem, niewielkie ilości oleju mogą pojawiać się w dolocie, ale ich nadmiar to już powód do niepokoju. Najczęstszą przyczyną przedostawania się oleju do układu dolotowego jest zużyta lub uszkodzona turbosprężarka. Turbina jest smarowana olejem, a jej łożyska i uszczelki są narażone na zużycie. Gdy uszczelki przepuszczają, olej przedostaje się do kanałów dolotowych, a stamtąd do intercoolera i dalej do komory spalania. Drugim częstym winowajcą jest niesprawna odma, czyli układ odpowietrzania skrzyni korbowej. Jeśli separator oleju w odmie jest zużyty lub zapchany, nie jest w stanie oddzielić oleju od gazów, które trafiają do dolotu, przez co powietrze zasysane do silnika jest zanieczyszczone olejem. Zużyte pierścienie tłokowe również mogą być przyczyną – jeśli nie zapewniają szczelności, olej przedostaje się do komory spalania i przez system recyrkulacji gazów wraca do układu dolotowego. Zbyt wysoki poziom oleju w silniku to kolejny czynnik – nadmiar oleju zwiększa ciśnienie w układzie smarowania, co sprzyja przedostawaniu się oleju przez uszczelki do dolotu. Rzadziej, ale możliwe, jest przedostawanie się oleju przez uszkodzoną uszczelkę głowicy, choć w tym przypadku zwykle towarzyszą temu inne objawy, jak obecność oleju w płynie chłodniczym. Skutki obecności oleju w dolocie to przede wszystkim powstawanie nagaru i osadów na zaworach, kolektorze i intercoolerze, co prowadzi do pogorszenia przepływu powietrza, spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa i ryzyka poważnych uszkodzeń silnika. W skrajnych przypadkach nadmiar oleju może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, czyli niekontrolowanego wzrostu obrotów, co grozi całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej. Dlatego każda obecność oleju w dolocie powinna być sygnałem do dokładnej diagnostyki – sprawdzenia stanu turbosprężarki, odmy, pierścieni tłokowych i poziomu oleju. Szybka reakcja pozwoli uniknąć kosztownych napraw i przedłuży żywotność silnika.