Czy olej może pryskać z miski olejowej przy wyższych obrotach?

Miska olejowa to element, który w teorii powinien być całkowicie szczelny i zabezpieczać układ smarowania przed wyciekami. Jednak w praktyce, zwłaszcza w starszych lub intensywnie eksploatowanych pojazdach, może dojść do sytuacji, w której olej zaczyna pryskać z miski olejowej, szczególnie podczas pracy silnika na wyższych obrotach. Najczęstszą przyczyną takiego zjawiska jest uszkodzenie lub zużycie uszczelki miski olejowej. Wysokie ciśnienie oleju, które pojawia się podczas dynamicznej jazdy, może powodować wypychanie oleju przez nieszczelności, co objawia się pryskaniem oleju na podwozie lub elementy silnika. Drugim powodem może być uszkodzenie samej miski – pęknięcia, korozja lub mechaniczne odkształcenia powstałe na skutek uderzeń o przeszkody drogowe. W przypadku mokrej miski olejowej, która jest najczęściej stosowana w samochodach osobowych, olej jest rozbryzgiwany przez obracający się wał korbowy i korbowody, co przy nieszczelności prowadzi do wycieku pod ciśnieniem. Zbyt wysoki poziom oleju również może powodować nadmierne rozbryzgiwanie i pryskanie przez uszczelki lub korek spustowy, jeśli nie jest on prawidłowo dokręcony lub uszczelniony. W silnikach z suchą miską olejową, stosowanych w autach sportowych, ryzyko pryskania oleju jest mniejsze, ale także możliwe w przypadku uszkodzeń przewodów lub zbiornika. Objaw pryskania oleju z miski jest zawsze powodem do natychmiastowej kontroli – nawet niewielkie wycieki mogą prowadzić do szybkiego spadku poziomu oleju i zatarcia silnika. W przypadku stwierdzenia takiego problemu należy jak najszybciej zlokalizować miejsce wycieku, wymienić uszczelkę lub naprawić miskę, a także sprawdzić poziom i jakość oleju. Regularna kontrola szczelności miski olejowej oraz prawidłowy montaż wszystkich elementów układu smarowania to podstawa bezpiecznej i długiej eksploatacji silnika.