Czy obecność wody w oleju zawsze oznacza pęknięcie uszczelki głowicy?

Obecność wody w oleju silnikowym to jeden z najbardziej niepokojących objawów, jakie może zaobserwować kierowca podczas kontroli stanu technicznego pojazdu. Wielu użytkowników samochodów automatycznie kojarzy ten problem z pęknięciem uszczelki pod głowicą, jednak rzeczywistość jest bardziej złożona i nie zawsze obecność wody w oleju oznacza tak poważną awarię. Owszem, uszkodzenie uszczelki pod głowicą to najczęstsza i najbardziej niebezpieczna przyczyna przedostawania się płynu chłodniczego do układu smarowania. W takiej sytuacji, poza charakterystyczną białą mazią na bagnecie czy korku wlewu oleju, często obserwuje się także podwyższony poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym, spadek mocy silnika, przegrzewanie się jednostki napędowej oraz dymienie z wydechu. Jednak woda w oleju może mieć również inne źródła. Jednym z nich jest eksploatacja pojazdu głównie na krótkich trasach, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. W takich warunkach silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury roboczej, przez co para wodna powstała w wyniku kondensacji nie jest w stanie odparować i gromadzi się w oleju. Efektem jest powstanie emulsji, która może być mylona z objawami poważnej awarii. Podobny efekt może dać uszkodzony termostat, który nie pozwala silnikowi się nagrzać. Woda może też dostać się do oleju przez nieszczelności w układzie recyrkulacji spalin, uszkodzoną chłodnicę oleju, a nawet przez erozję bloku silnika na krawędzi cylindrów. Warto również pamiętać, że niewielka ilość wody w oleju, zwłaszcza w postaci kondensatu, jest zjawiskiem naturalnym i przy dłuższej jeździe powinna wyparować. Sytuacja staje się groźna dopiero wtedy, gdy ilość wody przekracza możliwości absorpcyjne oleju, prowadząc do powstania mlecznej emulsji i utraty właściwości smarnych. W każdym przypadku obecność wody w oleju wymaga szybkiej diagnostyki – sprawdzenia szczelności uszczelki pod głowicą, stanu termostatu, chłodnicy oleju oraz sposobu eksploatacji pojazdu. Po usunięciu przyczyny zaleca się płukanie układu smarowania i wymianę oleju oraz filtra. Ignorowanie problemu prowadzi do przyspieszonego zużycia silnika, korozji wewnętrznych elementów i ryzyka poważnej awarii.