Zalanie silnika olejem powyżej zalecanego poziomu to błąd, który może wydawać się niegroźny, jednak w rzeczywistości niesie ze sobą poważne konsekwencje dla jednostki napędowej. Wbrew pozorom nadmiar oleju nie poprawia smarowania silnika, a wręcz przeciwnie – prowadzi do szeregu niekorzystnych zjawisk, które mogą zakończyć się kosztowną naprawą. Pierwszym i najczęstszym skutkiem zbyt wysokiego poziomu oleju jest wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej. Nadmiar oleju jest przez obracający się wał korbowy rozbryzgiwany po całym wnętrzu silnika, co powoduje powstawanie piany. Spieniony olej traci swoje właściwości smarne, ponieważ pęcherzyki powietrza nie zapewniają odpowiedniej warstwy ochronnej na powierzchniach trących. W efekcie dochodzi do niedostatecznego smarowania panewek, wału korbowego, tłoków, pierścieni i innych kluczowych elementów silnika. Piana olejowa może również utrudniać pracę pompy oleju, która zamiast tłoczyć czysty olej, zaczyna zasysać mieszaninę powietrza i oleju, co prowadzi do spadku ciśnienia smarowania. Kolejnym zagrożeniem jest przedostawanie się nadmiaru oleju przez układ odpowietrzania skrzyni korbowej (odmę) do układu dolotowego. Może to skutkować powstawaniem nagaru na zaworach, kolektorze dolotowym, a nawet w turbosprężarce, jeśli silnik jest w nią wyposażony. W skrajnych przypadkach, zwłaszcza w silnikach z dużą ilością oleju powyżej stanu, może dojść do tzw. rozbiegania silnika – sytuacji, w której olej dostaje się do komory spalania i jest spalany razem z paliwem. Silnik zaczyna wtedy pracować na bardzo wysokich obrotach, których nie da się zatrzymać kluczykiem, co często kończy się jego całkowitym zniszczeniem. Nadmiar oleju może też prowadzić do uszkodzenia uszczelek i uszczelniaczy, ponieważ wzrost ciśnienia wypycha olej przez najsłabsze punkty. Objawami zalania silnika olejem są: dymienie z wydechu (najczęściej niebieskie lub białe), wycieki oleju, nierówna praca silnika, spadek mocy, a także charakterystyczny zapach spalenizny w kabinie. Jeśli zauważysz, że poziom oleju przekracza maksimum na bagnecie, należy jak najszybciej spuścić jego nadmiar lub odessać go przez otwór bagnetu. Regularna kontrola poziomu oleju i stosowanie się do zaleceń producenta to podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji silnika. Ignorowanie problemu może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii, których można łatwo uniknąć poprzez zachowanie ostrożności podczas dolewania oleju.