Jak odróżnić wyciek z miski od wycieku spod pompy oleju?

Rozróżnienie wycieku oleju z miski olejowej od wycieku spod pompy oleju to zadanie, które wymaga dokładnej obserwacji i niekiedy demontażu niektórych elementów silnika. Oba te wycieki lokalizują się w dolnej części jednostki napędowej, ale mają różne przyczyny i skutki. Wyciek z miski olejowej najczęściej pojawia się na skutek uszkodzenia lub zużycia uszczelki miski, pęknięcia samej miski (np. po uderzeniu o przeszkodę) lub poluzowania śrub mocujących. Olej wycieka wtedy na całej długości styku miski z blokiem silnika, a plamy pojawiają się zwykle w centralnej części pod silnikiem. W przypadku wycieku spod pompy oleju, źródłem problemu jest nieszczelność uszczelki pompy, pęknięcie jej obudowy lub zużycie samej pompy. Wyciek ten lokalizuje się najczęściej w przedniej części silnika, w okolicach rozrządu, i może być mylony z wyciekiem z uszczelniacza wału korbowego. Olej wyciekający spod pompy często spływa po obudowie rozrządu lub po bloku silnika, tworząc plamy bliżej przodu pojazdu. Aby dokładnie zlokalizować źródło wycieku, należy oczyścić silnik, uruchomić go i obserwować, skąd pojawia się pierwsza kropla oleju. W trudniejszych przypadkach pomocne może być użycie barwnika UV dodawanego do oleju i lampy ultrafioletowej. Warto także sprawdzić, czy wyciek nie pochodzi z uszczelniacza wału korbowego, który również znajduje się w tej okolicy. W przypadku stwierdzenia wycieku z pompy oleju konieczna jest jej wymiana lub regeneracja, natomiast wyciek z miski można usunąć poprzez wymianę uszczelki lub samej miski. Regularna kontrola stanu uszczelek i szybka reakcja na wycieki pozwalają uniknąć poważnych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw.