Czy niewłaściwe odpowietrzenie układu smarowania może prowadzić do awarii silnika?

Układ smarowania silnika to jeden z najważniejszych systemów odpowiedzialnych za trwałość i niezawodność jednostki napędowej. Jego zadaniem jest nie tylko rozprowadzanie oleju do wszystkich kluczowych elementów silnika, ale także utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia i eliminowanie zanieczyszczeń. Odpowietrzenie układu smarowania, czyli usunięcie z niego powietrza, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania całego systemu. Jeśli układ smarowania nie zostanie właściwie odpowietrzony po wymianie oleju, naprawie czy awarii, w przewodach i pompie oleju mogą pozostać pęcherze powietrza. Powietrze w układzie smarowania działa jak bariera, która uniemożliwia prawidłowy przepływ oleju i tworzenie stabilnego filmu smarnego na powierzchniach trących. Pompa oleju, zamiast tłoczyć wyłącznie olej, zaczyna zasysać mieszaninę oleju i powietrza, co prowadzi do spadku ciśnienia smarowania. Skutkiem tego jest niedostateczne smarowanie panewek, wału korbowego, wałków rozrządu, tłoków i innych elementów silnika. Brak odpowiedniego smarowania powoduje gwałtowny wzrost tarcia, przegrzewanie się części i ich przyspieszone zużycie. W skrajnych przypadkach może dojść do zatarcia silnika już po kilku minutach pracy na sucho. Objawami niewłaściwego odpowietrzenia układu smarowania są: zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju, metaliczne stuki z silnika, spadek mocy, wzrost temperatury oraz nietypowe dźwięki podczas pracy jednostki napędowej. Warto pamiętać, że nie tylko powietrze w układzie smarowania jest groźne – równie niebezpieczne są nieszczelności, przez które układ może się zapowietrzać w trakcie eksploatacji. Regularna kontrola szczelności przewodów, stanu pompy oleju, filtra oraz prawidłowe odpowietrzenie po każdej interwencji serwisowej to podstawowe działania profilaktyczne. Ignorowanie problemu prowadzi do szybkiego zużycia silnika i bardzo kosztownych napraw. Współczesne silniki są bardzo wrażliwe na wszelkie odchylenia od normy, dlatego każda nieprawidłowość w układzie smarowania powinna być natychmiast diagnozowana i usuwana.