Czy silnik bez korekty poziomu oleju może wprowadzać go do wydechu?

Silnik, w którym poziom oleju nie jest regularnie korygowany, jest narażony na szereg poważnych problemów eksploatacyjnych, z których jednym z najbardziej niebezpiecznych jest przedostawanie się oleju do układu wydechowego. Zjawisko to może mieć miejsce zarówno przy zbyt niskim, jak i zbyt wysokim poziomie oleju, choć każda z tych sytuacji prowadzi do innych mechanizmów uszkodzeń. W przypadku zbyt wysokiego poziomu oleju, wał korbowy podczas pracy zaczyna rozbryzgiwać olej po całej skrzyni korbowej, co prowadzi do jego spieniania. Spieniony olej traci swoje właściwości smarne, a jednocześnie jest łatwiej zasysany przez układ odpowietrzania skrzyni korbowej (odmę). Jeśli separator oleju lub odma są niesprawne, nadmiar oleju może trafić do układu dolotowego, a następnie do komory spalania. Tam, zamiast zostać całkowicie spalony, część oleju przedostaje się do spalin i jest wydalana przez układ wydechowy. Objawia się to dymieniem (najczęściej niebieskim lub białym dymem z wydechu), a także powstawaniem osadów olejowych w tłumiku i katalizatorze. W skrajnych przypadkach może dojść do „rozbiegania silnika”, gdy olej staje się dodatkowym paliwem, a jednostka wchodzi na bardzo wysokie, niekontrolowane obroty, co często kończy się jej zniszczeniem. Z kolei zbyt niski poziom oleju prowadzi do niedostatecznego smarowania pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych. W efekcie olej zaczyna przedostawać się do komory spalania przez zużyte pierścienie i uszczelniacze, a następnie do wydechu. Objawami są nie tylko dymienie, ale także spadek kompresji, wzrost zużycia paliwa i oleju, a nawet uszkodzenie katalizatora i filtra DPF. Regularna kontrola i korekta poziomu oleju to podstawowy obowiązek każdego kierowcy, który pozwala uniknąć poważnych i kosztownych awarii. Niedbalstwo w tej kwestii prowadzi nie tylko do problemów z silnikiem, ale także do zanieczyszczenia środowiska i problemów z przejściem badań technicznych.