Jakie są skutki jazdy z niedokręconym filtrem oleju?

Jazda z niedokręconym filtrem oleju to bardzo poważne zaniedbanie, które może prowadzić do natychmiastowych i katastrofalnych skutków dla silnika. Filtr oleju, jeśli nie jest prawidłowo dokręcony, staje się miejscem wycieku – pompa oleju tłoczy olej pod ciśnieniem przez filtr, a każda nieszczelność powoduje, że olej zaczyna wyciekać na zewnątrz. W krótkim czasie może dojść do znacznej utraty oleju, co skutkuje gwałtownym spadkiem ciśnienia w układzie smarowania. Efektem jest brak właściwego smarowania elementów silnika, co prowadzi do wzrostu tarcia, przegrzewania i bardzo szybkiego zużycia panewek, wału korbowego, tłoków, wałków rozrządu, a nawet turbosprężarki. Objawami jazdy z niedokręconym filtrem są: plamy oleju pod samochodem, zapalona kontrolka ciśnienia oleju, metaliczne stuki z silnika, spadek mocy oraz dymienie z okolic silnika. Długotrwała jazda w takim stanie niemal zawsze kończy się zatarciem silnika i koniecznością kosztownej naprawy lub wymiany jednostki napędowej. Nawet jeśli wyciek nie jest bardzo intensywny, ciągły brak szczelności powoduje, że do silnika dostają się zanieczyszczenia, a olej szybciej się degraduje. Niedokręcony filtr może się także całkowicie odkręcić podczas jazdy, co prowadzi do natychmiastowej utraty całego oleju i zniszczenia silnika w ciągu kilku sekund. Dlatego po każdej wymianie oleju należy zawsze sprawdzić, czy filtr jest odpowiednio dokręcony, a po uruchomieniu silnika i kilku minutach pracy – skontrolować, czy nie pojawiają się wycieki w okolicach filtra.