Jak odróżnić filtr OPF od DPF w nowoczesnym aucie?

Odróżnienie filtra OPF (Otto Particulate Filter, czyli GPF – Gasoline Particulate Filter) od DPF (Diesel Particulate Filter) w nowoczesnym samochodzie wymaga znajomości kilku kluczowych cech i lokalizacji tych elementów. Przede wszystkim DPF montowany jest w silnikach wysokoprężnych (dieslach), a OPF/GPF w silnikach benzynowych, zwłaszcza tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. DPF znajduje się zazwyczaj bliżej silnika, przed katalizatorem SCR lub w jego okolicy, i jest często większy ze względu na większą ilość sadzy w spalinach diesla. OPF/GPF w silnikach benzynowych jest mniejszy, umieszczony tuż za kolektorem wydechowym lub zintegrowany z katalizatorem trójfunkcyjnym. Oznaczenia na obudowie filtra lub w dokumentacji technicznej pojazdu pozwalają jednoznacznie zidentyfikować typ filtra – w instrukcji obsługi lub na tabliczce znamionowej można znaleźć skróty „DPF” lub „GPF/OPF”. Charakterystyczne dla DPF są też procedury wypalania filtra (regeneracji), które są wyraźnie sygnalizowane przez komputer pokładowy i kontrolkę na desce rozdzielczej. W przypadku OPF proces regeneracji jest zazwyczaj niezauważalny dla kierowcy. W razie wątpliwości warto sprawdzić numer VIN pojazdu i skonsultować się z autoryzowanym serwisem lub producentem, który na podstawie specyfikacji technicznej jednoznacznie określi, jaki filtr cząstek stałych zamontowano w danym aucie.